fredag 29 oktober 2010

Ekologiska ljus?

En sak som jag ångrar lite att jag inte fann tid till i bröllopsyran var att rulla mina egna vaxljus. Jag och Katharina på ecobride.se pratade flera gånger om ekologiska ljus och jag förstod snabbt att detta var en svår fråga. Om inte ens Katharina visste, vem vet då?
Sen mindes jag när jag va yngre och jobbade på Varbergs fästning, då rullade vi våra egna vaxljus av bivax som de köpte från lokala tillverkare.
Så detta va länge planen, att fylla hela festlokalen med vackra och ljuvligt doftande vaxljus. Nu blev det dessvärre så att tiden sprang i från oss och jag oroade mig mest över min klänning som inte blev klar fören 3 dagar innan bröllopet.

Att tillverka våra egna fanns ju inte på kartan utan vi spanade långt om länge och beslutade oss till sist för färglada ljus som var tillverkade i halland. Så mitt tips till er där ute som precis som jag försöker få så många detaljer som möjligt ekologiska är vaxljus, det är så underbart vacker och ger en stämning som inga andra ljus kan.
Vaxkakor gå att få tag i diverse färghandlar och till det är det enda man behöver en vass kartong- kniv och ljusvekar.

Bildkälla



Det bästa med att rulla egna vaxljus (förrutom att det är skonsammare mot miljön) är att man kan göra dem i precis den storlek man vill. Och ju hårdare man rullar dem desto längre brinntid får dem. Och om ni väljer vanliga ljus så gör som vi, vänd på förpackningen och läs var den är producerad!

1 kommentar:

Katharina på EcoBride sa...

Hej Sara,

Hoppas allt är bra med dig! Sen vi pratade i somras har jag hittat den här tjejen i Borås som jobbar med miljövänliga ljus av soja.
www.carecandle.se

Mvh Katharina på EcoBride