lördag 19 februari 2011

En bussresa och massor av choklad!

Nu sitter jag på bussen på väg hem från Örebro. Jag har hälsat på min vän Lisa. Hon skulle ju ha babyshower men i sista sekund var det många som inte kunde komma. Tråkigt som fan men jag åkte dit ändå. Jag hade ändå inte tänkt att pola med hennes vänner utan det var ju egentligen bara henne jag ville träffa.
Jag hade köpt två jättefina presenter till henne men ville ändå göra något roligt till henne också. Jag hade massor med choklad kvar sen Daniels kalas förra helgen så jag bestämde mig för att göra chokladrutor med maschmallows och nötter.

Jag smälte 200 g mörk choklad och blandade det med nötter och maschmallowsen. Jag köpte en saltad nötblandning, lite dyrare med det blir så gott med massor av olika nötter.


Sen hällde jag ut det på en plåt och innan det stelnade så hällde jag över smält vit choklad så det blev ett fint mönster. Efter att det hade stelnat skar jag dem i lagom stora bitar. Så här fint blev det:


Eftersom jag inte äter socker nu för tiden (lchf sen i måndags, heja mig!) så fick helt enkelt Daniel smaka av den innan jag fortsatte med inslagningen. Jag vet, avancerat värre men kan man pyssla till det så är det klart att jag gör det!


Jag slog in chokladbitarna i folie och drog sedan fram massa färgglada papper. Jag sparar ju på alla småbitar så detta var ju ett perfekt projekt att bli av med dem. Jag använde en mönstersax så att kanterna blev vågiga. Och som pricket över i knöt jag ett band med en liten rosett runt varje chokladbit. Klart!


Jag försökte göra en chokladask av en gammal skolåda jag hittade hemma men efter flera försök, några pålimmade papperslager, tyg och skit så gick inte locket längre på. Smart värre.
Så jag slog helt enkelt in dem i cellofan och det blev jättefint med alla färger.
En perfekt present på saker jag hade hemma, det enda jag köpte till var nötterna.

Och visst skulle det vara fint som favor på ett bröllop? Man kan ju använda ett papper som går i ens färgtema, enkelt och billigt och så himla personligt!

Ja, så det har varit en mycket mysig helg för mig i alla fall. Lisa och jag festade ganska hårt tillsammans i yngre dagar, nu är hon gravid och jag har ett nyktert år så det blev film och god mat.
Har redan bestämt att jag ska åka dit i Maj igen, då ska jag stanna hela helgen och gosa med bebis och fira Lisas 30 års dag. Ser fram emot det massor!

Nu satte det sig en man på sätet på andra sidan gången. Han stinker rök, äckligt. Ska se om ja på ett fint sätt kan vira min scarf runt ansiktet. Problemet är att det är jättevarmt på bussen.
Fy för människor som röker precis innan de går på bussen/spårvagnen/tåget, fattar de inte att de fortfarande stinker rök?

1 kommentar:

Lucyinthesky sa...

Tack för din kommentar på min blogg! och vilken fin blogg du har! Ska absolut kolla igenom den då jag i oktober ska gifta mig och kan behöva lite ideer =)