torsdag 12 maj 2011

Fyra bröllop dagbok, Mia & Johans bröllop

Sådär, då var det över med Sara i rutan för denna gången. Kommer det mer? Vem vet?

Anki vann, inget förvånande över det, Hennes och Kjells bröllopsfest var verkligen något utöver det vanliga!

Jag ska inte bli långrandig idag, ska packa min väska. I morgon bär det av till Malmö för att härja runt lite med lite vänner så något bloggande i helgen kommer det nog inte bli.
Kopierar in mina anteckningar från tiden runt Mias bröllop. Bli inte förvirrade av datumen, självklart så visades inte bröllopen i ordningsföljd.

Fredagen den 4 juni.

Höll såklart på att missa tåget till Söderhamn men lyckades komma med. En lång och tråkig resa.. Denna gången var det inte lika mycket ångest över klädvalet inför bröllopet. Jag tog min absoluta favoritklänning, tror att detta bröllopet kommer bli lite mer avslappnat faktiskt.

Jag är framme i Söderhamn sent ikväll så jag kommer nog inte hinna träffa de andra brudarna ikväll men jag ska träffa Anki på frukostbuffén på hotellet i morgon. Ska bli trevligt att umgås med henne den här gången. Förra helgen hann jag ju lära känna Kasia och Mia men Anki var ju i full färd med sitt bröllop.

Hela veckan har de varit 1000 frågor på jobbet. Det är roligt att de är så nyfikna. Va även iväg en sväng och kollade på galaklänningar till Kasias bröllop. Tv 4 står för hyran av en klänning eftersom de har speciella önskemål på kläderna. Jag provade en helt fantastisk klänning som fick mig att se helt underbar. Hade den inte varit grön hade jag nog kunnat gifta mig i den. Problemet var dock att de inte hade några klänningar för uthyrning och inte heller de andra stället jag gick till. Vilken grej. Jag var helt säker på att de hyrde ut klänningar! Så nu vet jag inte hur jag ska göra. Ska se vad för budget man har för hyrklänning, den klänningen jag provade var nämligen på rea så den va ganska billig, om man nu kan säga att en klänning för 4500:- är billigt.

Kom fram till Söderhamn klockan 22:30 och hann knappt gå av bussen innan jag fick mitt första myggbett. Välkommen till Norrland! Fick gå en liten promenad till hotellet, passade på att gå in på statiol och köpte en macka. Där hängde jag lite med den lokala befolkningen som i detta fallet bestod av 8 raggare som köpte 15 påsar chips och en stor Fanta. Groggvirke antar jag.
Undrar om Mia umgås med raggare? Man vet aldrig med henne.

Lördagen den 5 juni

Vaknade tidigt av ett sms från Anki, hon var hungrig så vi träffades vid frukostbuffén. Vi pratade lite om våra förväntningar inför Mias bröllop. Hon är en sån mysig tjej och våra förväntningar på en redig fest var ganska höga.

Vi var uppe så tidigt så vi tog en liten promenad till "stan". Vi hann inte göra så mycket innan vi såg Mia komma gåendes. Hon var ute och skulle köpa strumpor till sina tjejer. Hon såg verkligen oförskämt lugn ut. Vi stod och snackade lite med henne, gick i några affärer och sen promenerade vi tillbaka till hotellet för att göra oss i ordning.

Jag och Anki skulle försöka få i oss lite mat också men resturanen hade inte öppnat än. De hade bara sin "barmeny" vilket innehöll några toast och dagens soppa som inte var vegetarisk. Så vi beställde toast och bad om extra ALLT, stackars som tog beställningen försökte försäkra oss om att det va mycket mat och vi försökt försäkra att hon inte skulle underkatta hur hungriga vi var. Saken är den att vi vet hur lång filminspelningen o.s.v kan ta. Sen var det bröllop att gå på så någon mer mat skulle vi inte få fören senare på kvällen även om filmteamet är ganska bra på att trycka i oss vatten, frukt och godis under dagens gång.

Vi fick såklart in ett berg med mat och Anki lyckades trycka i sig nästan allt, jag var lite imponerad faktiskt. Sen gick vi och gjorde oss i ordning. Dagens outfit va en axelbandslös klänning som går i lite bohemstil. Jag piffade den med ett beiget nitbälte. Sen lockade jag håret vilket det märktes med en gång att jag inte är särskillt van vid. Ansiktet på och iväg mot nya äventyr!

I lobbyn gjorde även Kasia oss sällskap för en taxitur långt ut i de norrländska skogarna. Mestadels åkte vi till och med på grusväg, inte ofta man gör det. Naturen var helt underbar och solen strålade.

Mia och Anki gifte sig i ett sött litet Kapell. Vi satt med spänning och väntade på att bruden skulle komma. Med sig hade hon sina små döttrar som näbbar. Mia hade en jättevacker klänning tillsammans med en liten bolero som väldigt vacker och genomtänkt. Därför blev jag lite förvånad att hennes döttrar inte hade "finare" klänningar. De va såklart hur söta som helst men hade på sig någon oversize t-shirt med tryck på. De såg verkligen inte ut att vara klädda för att vara näbbar. Det såg faktiskt lite tråkigt ut när ändå Mias klänning var så himla vacker och genomtänkt.

Ceremonin var stundtals väldigt känslomässig, speciellt när de läste sina egnaskriva bröllopslöften. Sen hade de en solist som sjöng hela 4 låtar vilket faktiskt var lite för mycket. Såg några gäspningar runt om i kapellet när den fjärde låten aldrig riktigt ville ta slut. Sen var Kasia så hungrig att hennes mage knorrade så hela bänken vi satt på skakade. Det var så himla kul att jag inte kunde inte hålla mig för skratt. Vid ett tillfälle när hela församligen skulle ställa sig upp så fastnade Anki i bänken med sin klänning. Det var också sjukt kul, jag ar sämst humor.

Efteråt blåste vi bubblor på det nygifta paret. Nu började vi märka att Mias vänner, som hon sa var så nyfikna på oss, verkade lite rädda. Vi ställde oss vid ena sidan av ingången och ingen vågade riktigt ställa sig brevid oss. Det var bara 2 personer som vågade komma fram och hälsa på oss. Tråkigt. Men men, sen blev det lite fotografering och så iväg till festlokalen. Där minglade vi lite, eller försökte i alla fall. Vi drack lite bubbel och väntade.. och väntade. Brudparet var iväg på fotografering och där fanns ingen mingelmat heller. Nu började jag också bli hungrig och Kasias mage ekade på hela torget.

Efter vad som kändes som en evighet av väntan kom äntligen det lyckliga paret och sällskapet gick in för att hitta sina platser. Det var trångt i den lilla lokalen och där fanns ingen bordsplaceringskarta heller. Det blev lite smått galet ett tag och för att göra det ännu mer hysterisk hade de tejpat fast ballonger på varje stol. Dessa skulle vi sedan använda vid en skål. Man skulle skåla och sätta gafflen i ballongen så det small. Inte särskillt miljövänligt. Mia har pratat så mycket om sina hjärtan men det var en rätt avskalad utsmyckning. Tycker de kunde tagit pengarna som de la på ballongerna och köpt in lite fina hjärtan i stället.

En tråkig grej var att en del blommor, på bordet och de som hängde bakom brudparet hade vissnat. Och de tråkiga grejerna tog tyvärr inte slut där. Vi var alla väldigt hungriga men tydligen hade de bara två servitörer så när vi fick vår mat hade brudparet nästan redan hunnit upp. Maten var sådär också. Köttet va rätt smaklöst och potatisgratängen var så pepprad att hela munnen fylldes med pepparsmaken. Jag var faktiskt tvungen att svälja ner den med ölen ibland.

Sedan hade vi råkat bli bordsplacerade tillsammans med en tjej som absolut inte ville ville bli filmad. Det var faktiskt jättetråkigt, när hon såg att hon satt vid oss utbrast hon "Neeeej" men jag tror att hon insåg att det inte va så farligt efter ett tag.

Efter maten kom tårtan fram. Den var helt fantastisk snygg. Svart med vita blommor och detaljer. Men inuti var det vanlig prinsess, de hade hippat till den med lite kryddor och lavandel men smaken var ändå ganska traditionell. Hela processen med att få sätta sig ner, få mat, få dricka, ta bort tallrikar och hämta tårta blev väldigt långdragen och där emellan blev vi stunddels rätt utråkade. Vi försökte hålla i gång samtalet och roade oss med varandra men jag tror tyvärr att det syndes ganska väl.

Som ett spex kom det in en tant och skulle vara lite rolig. Det blev en del interna skämt som inte alla fattade och sedan så strippade hon. Det var faktiskt rätt så underhållande men mest för att alla killar blev så fruktansvärt generade. Men Mia skrattade och skämten gick ju hem där så det va ju bra i alla fall. Men ja, det var lite speciellt att ha tant-striptease på en bröllopsfest.

Ja, och partyt som Mia hade lovat oss uteblev tyvärr. När trubaduren kom i gång spelade de inte alls någon dansmusik. Vi dansade lite med brudparet med verkligen ingen av Mias eller Johans vänner kom och dansade. Vi försökte dra upp några och tillslut var det en eller två andra som kom och dansade lite medan de andra satt och pratade med varandra i stället. Även när Johan och Mia tog sin första dans så satt folk bara kvar vid borden och pratade. Då tyckte jag faktiskt lite synd om Mia.

Men tyvärr är inte vännernas brist på socialkompetens något som vi betygsätter. Förstår mig rätt, en del var huuur trevliga och goa som helst när de väl vågade prata med en. Men när till och med Bruden inte kunde få upp dem på dansgolvet utan de vill hellre prata med varandra så kändes det inte helt okej. Sen att trubaduren var astråkig, det va ju inte Mias fel.

Jag och Anki hade hela dagen pratat om att efter vi lagt våra poäng, som görst på hotellet. Så skulle vi åka tillbaka till festen och röja med Mia. Men det var vi tyvärr inte lika sugna på efteråt.

Vi hade alldeles för höga förhoppningar.

Vi tog en öl i lobbyn och pratade lite medan vi lade poängen. När det var min tur frågade Producenten om vi skulle gå tillbaka. Jag sa att vi hade tänkt göra det men det verkar ju inte vara så mycket fest. "Nej" sa hon, "den är nog slut nu".

Jag kände mig lite nere efter att jag lagt poäng, önskar att jag kunde ha gett mer. Men både Anki och Kasia hade lagt mindre poäng än mig, precis som på Ankis bröllop. Är jag kanske för snäll?

Inga kommentarer: