måndag 9 maj 2011

Fyra bröllop Dagbok

Sådär, då var första avsnittet avklarat. Jösses, alla minnena bara rusar tillbaka verkligen. Så himla roligt att se, skrattar ihjäl mig på riktigt.

Ja, jag lovade ju att bjuda med mig av min dagbok från när inspelningen av "Fyra bröllop" var. Och här är de, rakt upp och ner. Dagarna kring Ankis och Kjells bröllop:


Fredagen den 28 maj 2010

Idag är det exakt 3 månader tills vi gifter oss! Åh så spännande!

Idag är också dagen för den första inspelningen med Tv 4. Jag har ingen aning om vad jag ska ha på mig! Vilka tjejproblem va! Jag har genomsökt varenda butik i hela stan och bara hittat en klänning som föll mig i smaken. En enkel klänning i rosa, v-ringad med lite tyll under. Hur fin som helst men fanns bara i en storlek för liten och en förstor. Kanske att de kunde få in den innan fredagen. I går va jag där och de hade fått in den! Lyckan va total, blev så glad så jag köpte ett orange/rosa armband också.

Upp med tuppen på fredagen. Klockan 6 ringde klockan, jag är så nervös att jag knappt hade sovit något på hela natten.

Min väska hade jag packat i går och det jag skulle ha på mig låg redan framme. Jag var för nervös för att äta. Stod och gjorde i ordning mitt hår i en halv evighet och höll på att missa bussen trotts att jag hade massor med tid egentligen.

Framme i Vänersborg väntade jag en stund innan en bil svängde in. I bilen satt redan 2 av de andra brudarna. Kasia och Mia. Vi hälsade på varandra och lärde känna varandra litegrann på väg ut till herrgården där vi skulle spela in "första mötet". Där träffade vi Anki som alltså va den som skulle gifta sig på lördagen.

Första intrycket av tjejerna var att de verkade mysiga allihopa. Kasia kanske var lite mer reserverad än de andra två men det går väl över, antar att de är lika nervös som jag.

Vi började med att filma en ståuppa. Man stod framför kameran och berättade vad man såg fram emot. Sedan filmades vi när vi gick mot mötesplatsen. Där träffades vi "för första gången". Vi skålade med lite champagne och berättade om våra bröllop. Efter det filmade vi ännu en ståuppa. Vi skulle berätta lite om vad vi tyckte om de andra brudarna fast de frågade mest om vad jag trodde Mias chanser att vinna var. Antar att det är för att hon har ett bröllop med betydligt mindre budget. Men hur fan ska man kunna veta det nu? Jag har ju inte varit på hennes bröllop än..

Mia kommer ha ett ganska enkelt och litet bröllop. Inga teman eller liknande. Daniels och mitt tema är ju miljö/eko, Ankis tema är 20 tal och Kasia kommer ha ett vintertema mitt i sommaren.

Det kändes i alla fall som om de ville att jag skulle svara att Mias bröllop inte skulle ha en chans men jag svarade något med att hennes bröllop vinner på att vara litet och familjärt. Men sen vet vi ju inte hur de klipper ihop det. Man har ju ingen aning om vad som kommer med eller inte.

Sen åt vi middag på herrgården, vi och hela filmteamet. Det är en avslappnad stämning, både mellan oss brudar och med hela filmteamet. Underbara människor!

Efteråt gick jag och Mia gick senare en sväng på "Stan", vi letade efter en liten present till Anki och Kjell som var helgens brudpar. Det fick bli lite ekologiskt godis och en flaska ekologiskt vin som Anki tidigare på dagen berättat att hon gillade. Kasia hade sin blivande make med sig så hon stannade på hotellet med honom men de gjorde oss sällskap senare när vi åt middag.

Det vara en lång dag, somnade som en stock.


Lördagen den 29 maj

Ankis och Kjells Bröllop.

Uppe med tuppen igen. Mötte upp Mia och gick ner till frukosten. Kasia och hennes blivande gjorde oss sällskap.

Sen va det dags att göra oss i ordning för ett bröllop i 20 tals anda! Eftersom vi inte fått veta temat i förväg så hade de köpt en massa pärlhalsband och hårblommor till oss. Jag blev faktiskt väldigt nöjd med min outfit. Min rosa finklänning, en hel bunt med pärlor och blommor i håret. Mina rosa pumps åkte också på!

Det var roligt att göra sig i ordning tillsammans med de andra tjejerna. Vi ska ju ändå åka på varandras bröllop så det kan vara lite trevligt att lära känna varandra. Jag gifter mig sist av oss fyra så det är ju en fördel, jag hinner lära känna de andra först. Kanske en nackdel rent tävlingsmässigt men just nu känns själva tävlingsmomentet långt bort, nu har vi bara roligt!

Vid kyrkan fick vi först spela in hur vi gick in i kyrkan flera gånger, naturligt som bara den. Av någon anledning känns det lite stelt ibland när vi spelar in. Egentligen borde de bara filma oss när vi är som vanligt men antar att det inte skulle bli lika bra.

Efter ceremonin var det lite ståuppor igen, om vad vi tyckte. Jag gillade det. En operasångare på bröllop, hur kul som helst. Anki var superfin i sin klänning fast jag trodde den skulle vara mer 20-tal, hon var ju så pepp på sitt tema!

Anki och Kjell ordnat så vi fick åka limousin till festlokalen! Lite fjäsk för oss kanske? Såklart, inga andra av deras gäster fick åka limousin. Men det var roligt, hade kanske kunnat njuta lite mer av ögonblicket om man inte hade en filmkamera i ansiktet.

På plats var det till en början lite svårt att mingla. Man märkte att folk höll sig lite undan men vi provade välkomstdrinken och tilltugget i form av små pizzabullar och chokladdoppade jordgubbar. Att ha bröllopsmingel på en fuktig gräsmatta var dock inte bäst bästa och jag hade snabbt sönder mina klackskor i den mjuka jorden. Bytte skor till ett par i tyg, tur att jag hade med mig!

Sedan fick vi vara först som gick in då de ville filma vår reaktion när vi såg festlokalen. Och WOW! Den va helt fantastisk! Jag gillade huset mitt i skogen lite för att det påminde om en bygdegård, mysigt och lantligt. När vi spelade in så sa jag något om att jag gillade det för det påminde mig om min uppväxt mellan 2 kossor och en traktor. Det repliken gillade det så den fick jag säga omtagning efter omtagning.

I alla fall, lokalen hade de inrett med massor av tyg, stora rosetter på stolarna och stolsöverdrag. På de runda borden stod höga kandelabrar och massor med glasvaser med vackra blommor. Rosor och liljekonvaljer mm. På alla tallrikar låg en glasassiett med en liten Favor. I låg en hjärtformad badboll och en liten kärlekshälsning. Servettringarna var stora diamantringar, hur sött som helst. Inredningen gick lite i vitt, silver guld och rosa.

Sen va det tal och små lekar som avlöpte varandra. Efter ett tag började folket som vi var bordsplacerade med att också vänja sig vid kamerorna och de släppte loss lite. Satt och pratade om allt mellan himmel och jord och tillslut tog väl nyfiken över så jag tror jag nästan pratade med alla på festen!

Maten bestod av en buffé som va väldig god, men brödet va lite torrt och jag hade väl tyckt att det kunde vara lite mer variation. Men bröllopstårtan var supergod. Den var syrlig och söt med citron och hallonmousse och chokladsockerkaka mellan.

Efteråt va det dans och ännu mer mingel. Lite show från brudparet blev det med bröllopsvalsen också! :) Jättekul!

Sen lagom när vi hade som roligast så tyckte tv.teamet att vi var klara och att det var dags att åka till hotellet för att lämna poäng. På vägen hem hinner champagnen och tröttheten slå till ordentligt. Det var jättesvårt att sätta poäng och när allt slogs samman kändes det som om jag satt så långa poäng men tv-teamet sade att jag hade gett höga. Jag kanske är lite dumsnäll eller så är alla andra inte lika givmilda med poängen som jag.Men det gör inget att Anki får höga poäng av mig för om inte vi vinner så hoppas jag verkligen att Anki och Kjell vinner! Fast å andra sidan har ju inga andra bröllop varit än.

Upp med tuppen på söndagen igen. Nu va det dags att åka hem. Någon drink kvällen innan, dagen efter kändes det som om jag hade druckigt en sjuttis helt själv. Varför är jag så bakis? Det visade sig senare på dagen att jag var sjuk, men det går över! Förhoppningsvist innan fredag för då är det dags för Kasias bröllop!

Inga kommentarer: