tisdag 26 mars 2013

Blomsteräng

Jaha, då var det tisdag igen. Det har det inte varit förren förra tisdagen för den som hade glömt, att det var en tisdag förra veckan också. Försöker minnas vad jag gjorde då, det var ju bara en vecka sedan men minnet av förra tisdagen finns inte mer. Det måste ha varit en ytterst tråkig dag.
Att bara vara hemma börjar bli tråkigt, eller ja, det har varit tråkigt i flera månader. Jag borde inte klaga. Jag borde passa på att göra massa saker som jag inte kan göra sen när Knyttet har kommit. Men jag har gjort dom sakerna i flera månader nu..
Jag borde komma på nya saker att göra men hjärnan fungerar inte riktig som den ska. Det enda den tänker på nu är muffins. Så för att komma vidare med livet måste jag baka muffins, så fungerar min hjärna.

Jag har målat en till tavla, blir mycket målande nu för tiden. Får passa på nu när jag har tid och inspiration för vem vet vad som händer med den sen. Både tiden och inspirationen, efter att Knyttet kommer så kanske jag bra vill måla små bebisar.




Den här damen knåpade jag ihop en vaken natt. Blir många sånna nu för tiden, både damer med stora ögon och vakna nätter. Kanske är därför som jag fastnat för de där stora ögonen, för att mina alltid är öppna.
Fast nu ljuger jag, jag sover jämt. Men bara på de tiderna alla andra är vakna så det känns som om jag är vaken jämt. Bara för att jag är vaken när ingen annan är det.
Hänger ni med? Knappt så att jag gör det själv.

Tavlan är i alla fall ännu en "mixed media". Jag började med decoupage. Min bok ni vet, en bok räcker längre än man tror. Denna boken är en vattenskadad engelsk bok som jag aldrig skulle läsa ändå så den får nytt liv i mina tavlor.
Efter att ha limmat fast sida efter sida på duken målade jag konturerna på kvinnan med en tuschpenna och fyllde i henne med akrylfärg. Låter pappret under titta igenom på några ställen men fyller ändå i ganska ordentligt just för att håret ska "poppa" lite. Bakgrunden kladdar jag bara med blått och grönt. Är noga just runt kvinnan för att hon int ska smälta in i bakgrunden.
Sen kom limmet och tygblommorna fram. Funderar på att limma på lite mer blomblad men är rädd för att jag kommer ångra mig. Jag får fundera en stund till på det.

Idag är jag uppe tidigt och härjar. Har inte haft så ont i natt som jag brukar så har sovit gott. Så jag vaknade utvilad och glad. Ska försöka passa på att göra något vettigt av dagen.
Senare i eftermiddag är första träffen på föräldrarkursen. Ska bli spännande. Maken har massa plugg som vanligt så för att han ska hinna med allt har jag lovat att han ska få plugga hela dagen, så jag tar hand om maten och serverar honom. Så snäll är jag!

Inga kommentarer: